Varför köpa nytt när man kan köpa begagnat?

basilika

För några veckor sedan köpte jag en basilikaplanta på affären eftersom basilika är en av mina absoluta favoritkryddor. Och så tänkte jag att om jag planterar den så kommer den hålla mycket längre, den kommer växa och bli lika stor och fin som min mammas basilikaplanta hemma i köksfönstret. Men för att plantera min lilla planta så behövde jag ju en kruka, och loppisråtta som jag är så gav jag mig ut på jakt. Jag hittade den här krukan med fat för 15 kr på myrorna. Den är visserligen krackelerad i glasyren men det tycker jag inte gör något.

Men egentligen, varför ska vi hålla på och köpa nytt hela tiden när det finns så otroligt mycket begagnat? Nästan allt går ju faktiskt att köpa begagnat, till ett bättre pris och det är dessutom bättre för miljön.

Jag blev nöjd med min nya kruka och min basilika växer och frodas, nu får vi se hur länge den överlever. Jag förväntar mig inte att den kommer överleva vintern men jag hoppas ändå.

kruka

kruka

basilika

basilika

basilika

 


 

Kommentera

