Basilika

basilika

Min fina basilika som jag planterade för ett tag sedan växer och frodas. Så mycket faktiskt att jag blev inspirerad att prova flera olika sorters basilika. Det är ju trots allt min favorit bland kryddorna så när jag såg att de säljer frön på tradera så kunde jag inte hejda mig. Jag köpte 5 olika sorter! En kanelbasilika, en vaniljbasilika, en citronbasilika, en anisbasilika och en basilika med mörkt lila blad. Det ska bli så spännande att se hur de luktar och smakar! Nu måste jag bara vänta tills våren kommer eller i alla fall tills ljuset börjar komma tillbaka innan jag planterar dem. Har jag tur så kanske jag hittar en ny favorit bland dessa och jag kan inte sluta drömma om hur underbart det kommer vara att ha alla dessa olika sorter med olika utseende och smak. Jag älskar att ta i bladen eller sticka ner näsan och bara insupa doften av den och sen såklart att äta den också!

Jag har alltid velat ha färska kryddor i krukor som jag kan använda i matlagningen. Nu börjar jag med ett gäng olika basilika-sorter och så får vi se vilka kryddor jag fortsätter med. Det kan ju tänkas att jag köper någon fler färsk krydda från affären under vintern också, som jag provar plantera. Kanske en timjan eller oregano.

basilika basilika basilika

Kommentera

