Hemgjorda ljus av kokosolja

_MG_8866

 

Tre saker ledde mig hit till där jag är idag, mitt allra första videoklipp.

  1. Jag har känt ett tag nu att jag vill prova på att filma.
  2. Förra helgen var jag på en föreläsning och workshop och där fick jag höra talas om Monthly Makers. Temat denna månad är ljus.
  3. Julen börjar närma sig och jag har ingen adventsljusstake så jag blev inspirerad att göra en egen.

Monthly Makers består av 12 bloggare som varje månad publicerar ett tema och så skapar de alla något var och bloggar om det. Alla som läser är också välkomna att delta i skapandet. Jag blev såklart väldigt inspirerad och kände att det här är nog något som är bra för mig! Det vore roligt att försöka delta varje månad så att jag får lite mer kontinuitet i mitt skapande och så att jag kanske faktiskt gör något av de idéer jag har.

Månadens tema är alltså ljus och det passar ju perfekt nu när det är så mörkt ute! Som sagt så är det ju snart jul också och jag vill göra min egen adventsljusstake. Jag googlade för att få lite inspiration (jag vill inte ha en ”vanlig” ljusstake, som det för övrigt finns ett överflöd av på second hand om det är någon som behöver) och då upptäckte jag att det går att göra egna ljus. Andra har gjort ljus med olivolja, matolja eller kokosolja och bivax, dock hade jag inget bivax så jag bestämde mig för att experimentera lite.

Det här var ju dessutom ett perfekt tillfälle att prova på det här med att filma så efter lite experimenterande fick jag ihop den lilla instruktionsfilmen som ni ser ovan. Jag tyckte det var superkul så förhoppningsvis blir det fler filmer framöver!

Några tips på vägen om du vill göra egna ljus med kokosolja:

  1. Fina små glas att gjuta ljusen i hittar du billigt på loppis, de jag använde kostade 5 eller 10 kr/styck. Tänk bara på att glas kan spricka när det blir upphettat så ha alltid uppsyn över dina ljus.
  2. Det gick bättre att göra små ljus där veken inte var så lång för annars ville den glida ner i oljan och då släcktes lågan. Det kanske skulle fungera bättre om veken var vaxad t.ex. med bivax.

Till sist vill jag bara be er om att vara försiktiga om ni testar det här. Lämna aldrig ljus utan uppsikt och se till att ha en brandsläckare i närheten.

Om du har sett det här och blivit inspirerad att göra egna ljus så skulle jag tycka att det vore väldigt roligt om du ville dela med dig av dina kreationer. Lämna en länk till ditt blogginlägg eller din bild i kommentarerna så att jag kan gå in och titta på dem.

_MG_8869

16 thoughts on “Hemgjorda ljus av kokosolja

  1. Oj, vad läckert med den genomskinliga oljan i kristallglaset! Otroligt effektfullt. Och vänta lite nu, har jag inte lite överbliven mandelolja i kylen? Borde väl funka? Dags att leta upp en veke då.

    Gilla

    • Det tror jag absolut borde funka! Jag har sett att andra har gjort ljus av både olivolja och vanlig matolja så varför inte? Om du har en blogg eller instagram eller liknande och lägger upp en bild på det så får du gärna länka den här så jag får se hur det blev!

      Gilla

    • Haha jodå, du skrev det nyss men kommentaren var tvungen att godkännas av mig innan den visas offentligt, antar att det har något med mina inställningar att göra, måste ta en titt på det!

      Gilla

  2. Så fina de blev! Och videon var väldigt pedagogisk och bra. Nu blev jag lite sugen att prova att göra ljus med olja, har bara gjort ljus av gamla stearinstumpar innan.

    Gilla

    • Tack så mycket! Det är så roligt att experimentera med nya saker tycker jag, och som jag sa till föregående person här, du får gärna dela med dig av resultatet till mig ifall du lägger upp en bild någonstans! Det är så roligt att se andras skapelser!

      Gilla

  3. Vad roligt att du hakar på Monthly Makers! Och så himla smart och miljövänligt att använda kokosolja som som ljusmaterial! Det hade jag inte en aning om att man kunde ha. Kan tänka mig att det luktar gott när det tänds också… Kanonfint!

    Gilla

    • Jo men det här med Monthly Makers var ju en kanonidé så såklart jag hakar på! Tyvärr hade jag doftfri kokosolja så det luktade inget alls men jag kan också tänka mig att det luktar väldigt gott om man har kokosolja med doft, eller tillsätter en eterisk olja!

      Gilla

  4. Pingback: samlingsinlägg ljus (monthly makers) | Hej Regina!

  5. Wow visste inte att man kunde göra ljus av kokosolja, vad häftigt! Det blev väldigt fint när ljuset liksom är genomskinligt. Och så kul att du ville haka på Monthly Makers! 🙂

    Gilla

  6. Nu blir nog småfåglarna snuvade på det två år gamla cocosfettet jag har i kylen. Ingen fara, de får annat… 😉

    Tack för en fin idé och en väldigt proffsig film!

    -Hedvig

    Gilla

  7. Pingback: Kokosolja – Helens Veranda

  8. Pingback: Ljus i vårt hus! | Hockeysmurfen - Ja det ÄR jag!

Kommentera

